• Myhrene – Skjøttelvika – Haraldsfjellet (12 km)
  • Du kan gjøre turen korter ved å gå rett opp på fjellet fra Myhrene
  • Hele rundturen er på 12 Km
  • Bondelandskap og flott natur
  • Fin utsik fra Haraldsfjellet ut over havet
  • Laveste punkt er Myhrene med 32 moh
  • Høyste punkt er toppen på fjellet med 198 moh

Zoom deg inn- og klikk på punktene på kartet under:

Start og rute:

Start på parkeringsplassen ved Myhrene golfbane. Ta til høyre ut fra parkeringen. Følg asfaltvegen mot Holmsbu og etter ca 300 meter tar du første vei til venstre, som er grusvegen mot havet. Nede ved havet tar du blåmerket stien tilbake over Haraldsfjellet. Det kan være vanskelig å finne inngangen (men alle stier fører mot toppen)

Fantastisk utsikt, flott skog, og retur til Myhrene Golfbane. En rundtur som er på total 12 KM, men du kan lage dine kortere- eller lenger varianter. Det er flatt ut fra Golfbanen (hvor du kan parkerte bil eller sykkel). Stopp for buss ligger også her.

Hva du ser og hvor du går:

Du går i starten langs duvende jorder og du passerer en gård som har spesialisert seg på utsøkt Biffkjøtt, og på de rette årstiden kan du småsnakke litt med biffkuene.

Når du kommer til havet og Skjøttelvika skal du følge grusveien til venstre (østover). Før du går videre så må du raste mens du ser utover havet. Dette er rett etter Dalsvika. Etter rasten følger du grusveien og du skal etter hvert til venstre (nord) og oppover på blåmerket sti.  Nå går du inn i ett naturreservat! og nå blir stien flotter og flottere på vei oppover og etter litt går du på svaberg.

Hvis du ikke rastet og tok deg en kaffe ved havet så vil du passere en gammel bålplass som er «hugget inn under fjellet» som er på høyre hånd og etter noe mer vandring når du toppen av Haraldsfjellet . Her har du suveren utsikt mot Mølen og videre mot horisonten og Danmark.

Etter toppen blir det skogsti med trolsk skogsstemning hvor det går nedover og det blir noe klyving og noe bratt ned mot Myhrene Golfbane igjen.

Har du bilder eller varianter av denne turen?  Vi blir hoppende glade hvis du bidrar via denne linken.