Foto; www.bjornheidenstrom.com  21.06.2012 17-42-31.2012 17-42-31

• Tur/retur fra Sætre og Ungdosmkolen er på  10,1 Km
  • Fra Sætre og Grytnesveien til Bjønnåsen er på 5 Km
  • Fra Gønsand til Bjønnåsen er det 4,3 Km
  • Utsikt til Konsberg – Holmenkollen, – og mot Mysen.
  • Bjønnåsen er full sinnsro, utsikt, lykke, en herlig friplass. Sætra på åsen har også har Norges tøffest grillhytte med «steinborg»

Zoom deg inn på kartet og lær mer om turene under:

Fra inngangen ved  Grønsand Gård er det bussholdeplass på hovedveien og «buss til tur og retur» er en mulighet. Gå derifra eller ta sykkel /bilen inn til parkeringsplassen ved «Hundeklubben» i enden av grusveien. I enden er det parkering/bom og du har noen fine oppoverbakker til toppen og videre mot Bjønnåsen.

Fra bussholdeplass/Grønsand til Bjønnåsen er det 4,30 Km. Du passerer raskt Grønsand Gård som ypper med god servering og golfbane. Etter gode oppoverbakker skal du til høyre etter vannet som heter «Hestagadammen». Hold deg videre på grusveien, ta ikke opp til venstre merket «Sandstien», men hold deg på grusvegen til du ser skilt til venstre merket «Bjønnåsen».

Fra inngangen Stikkvansveien/Sætre er det parkering ved bommen. Grusvegen starter her ( 200 meter etter Ungdomskolen). Du går rakt frem og stor sett oppover mot Stikkvann. Du tar så ta stien til venstre, merket «Sandstien» når du nærmer deg toppen (ca 1 Km fra Stikkvann). Sandstien er historisk grunn og merket med mange informasjonsskilt.

Inngang Grytnesfeltet er ved grusbelagt fotballøkka i Grytnesveien/Sætre. Bom i enden av løkka markerer hvor stien starter.  Det den minst brukte ruten og en herlig skogsti sydover. Følg stien rett frem til du kommer til grusveg og etter hundre meter et skilt- og vei til høyremerket Bjønnåsen. Det er  3,60 km fra Grytnesløkka til toppen.

Du har nå sett at du har alternative rundturer hvor du kan plukkes opp med bil eller buss.  Alternativer er fra Semsporten (se kart) , eller lengre turer fra Filtvedt og Tofte  via Stikkvann. En fantastisk  løsning er planlegging med avslutning på Grønsand gård. Ta med tørt tøy i sekken og bestill kald drikke, noe mat, og kos deg så lenge at du tar taxi hjem eller en kompis henter deg.

Har du ett bilde fra turene eller området? Vi blir hoppende glade hvis du deler dem på denne linken.